Námesačnosť a jej vplyv na spánok

Príznaky a prevencia

,,Spánok je jediná správna situácia pre neaktívnosť; bdelosť je stav, v ktorom by nemalo byť miesto pre lenivosť. U ohromného počtu ľudí je paradoxné, že napol spia, keď bdejú, a napol bdejú, keď spia alebo chcú spať.“ (Erich Fromm)

Vďaka odpočinku počas noci sa ľudský organizmus celkovo regeneruje. Jednou zo spánkových porúch, ktorá významne ovplyvňuje kvalitu spánku, je námesačnosť. Somnambulizmus alebo námesačnosť dokáže pobaviť, ale aj pekne potrápiť. Nielen človeka, ktorý ňou trpí, ale i jeho okolie.

Námesačnosť vzniká nedokonalým, neúplným prebudením z hlbokého spánku. Ide o poruchu prebúdzania z non-REM fázy spánku (fázy ortodoxného spánku). Stavy námesačnosti sa vyskytujú väčšinou za jednu až tri hodiny po zaspaní, teda typicky do polnoci. V tejto dobe je najviac hlbokého spánku, na ktorý sa námesačnosť viaže. Najčastejšie sa vyskytuje v detskom veku a v dospelosti obvykle ustupuje. Typickým príznakom je mimovoľné opustenie lôžka a chôdza, často s návratom do postele. Môže dôjsť aj k močeniu mimo toaletu a sťahovaniu nábytku. Postihnutého nie je možné z tohto stavu prebudiť a po prebudení je často psychicky zmätený.

„Príčiny somnambulizmu nie sú jednoznačne objasnené, uvažuje sa aj o určitej genetickej predispozícii. Najčastejšie postihuje deti predškolského a mladšieho školského veku, bez rozdielu výskytu medzi pohlaviami,“ objasňuje MUDr. Kateřina Seltenreichová PhD., Neurologické oddelenie – Centrum pre poruchy spánku, Nemocnica Na Homolce, Praha 5.

Vedeli ste, že?
Okrem genetiky ovplyvňujú kvalitu spánku aj vonkajšie faktory, ktoré spôsobujú čiastočné prebudenie. Medzi tieto patrí napríklad:
• hluk,
• spánok v cudzom prostredí,
• plný močový mechúr,
• horúčka,
• spánkové apnoe,
• stres a nervozita,
• nadmerná fyzická či duševná aktivita,
• potlačované emócie,
• úzkosť i psychické traumy.
Ak námesačnosť pretrváva aj do dospelosti, vzniká často z dôvodu mimoriadneho stresu, depresie alebo v súvislosti s užívaním drog či niektorých druhov hypnotík.

Príznaky námesačnosti

Námesačnosť je podľa DSM-5 (Diagnostický a štatistický manuál duševných porúch) definovaná ako opakujúce sa epizódy vstávania z postele a chôdze behom spánku. Námesačného človeka obvykle poznáte podľa neprítomného pohľadu, strnulého výrazu v tvári a zmätenej komunikácie s okolím. Ak mu však položíte otázku, pravdepodobne vám na ňu odpovie. Jeho správanie sa naviac javí ako cieľavedomé. V niektorých prípadoch môže byť taktiež agresívny. Medzi ďalšie príznaky patrí:

  • spomalené dýchanie,
  • znížený krvný tlak,
  • psychická zmätenosť po prebudení,
  • úplná alebo čiastočná amnézia na vykonanú činnosť,
  • problematické prebúdzanie.

Námesačnosť so sebou nesie riziká predovšetkým v spôsobení úrazu. Vzhľadom na to, že ňou trpia najčastejšie deti, je nutné dbať na ich bezpečnosť – je vhodné skontrolovať zavreté okná, dvere a odstrániť ostré predmety: ,,Námesačníkovi samozrejme môže hroziť napr. pád z balkóna – dvere vedúce na balkón a von z bytu je preto potrebné zamykať a kľúč neponechávať v zámku,“ upozorňuje MUDr. Seltenreichová.

Liečba existuje iba symptomatická

Poruchy spánku majú väčšinou psychické príčiny a súvisia s ostatnými poruchami. Dajú sa liečiť reguláciou spôsobu života, uvoľňovacími cvikmi a psychoterapeutickými opatreniami. U detí sa liečba väčšinou nevyžaduje, pretože námesačnosť s vekom sama odznie. „Liečba“ je tak zameraná len na prevenciu vedľajších efektov námesačnosti, ktorými by si dieťa pri nočných potulkách mohlo ublížiť. Všeobecne sa tiež odporúča kratší spánok v priebehu dňa. Ak je dospelý pacient počas námesačnosti agresívny, môžu mu byť predpísané psychofarmaká. V kritických prípadoch sa používajú tiež benzodiazepíny, ktoré majú sedatívne účinky. V každom prípade však liečbu treba ponechať na kvalifikovaných odborníkov.

Prečítajte si viac o problematike spánku a tipoch na jeho zlepšenie.

V prípade podozrenia na námesačnosť sa vykonáva nočné polysomnografické vyšetrenie. Všetko sa deje v priebehu spánku v spánkovom laboratóriu. Toto vyšetrenie sa realizuje sériou elektród upevnených obvykle v oblasti tváre. Súhrn týchto vyšetrení sa označuje ako polysomnografia a pozostáva z elektroencefalogramu (EEG), elektromyogramu svalov brady (EMG) a elektrookulogramu (EOG). Súbor vyšetrení môže byť doplnený ešte o videozáznam spánku a sledovanie dýchania.

Spánková medicína je interdisciplinárny odbor, takže úzko spolupracuje s ďalšími odbormi. ,,Poskytujeme diagnostiku a liečbu širokého spektra porúch spánku a bdenia u dospelých, najmä porúch dýchania v spánku (syndróm spánkového apnoe), nadmernej dennej spavosti (napr. narkolepsia), abnormálneho správania a pohybov v spánku a odlíšenie od nočných epileptických záchvatov,“ približuje MUDr. Seltenreichová.

Upravte spánkovú hygienu

Je vhodné upraviť spánkové návyky tak, aby námesačník netrpel spánkovou depriváciou, podporiť zmeny v dennom rytme a tiež skvalitniť spánkovú hygienu. Znamená to, že je dôležité, aby dieťa (ale i dospelý, ktorého sa porucha týka) kvalitne odpočívalo a relaxovalo. ,,Námesačnosť môže negatívne ovplyvňovať kvalitu života v čase svojho výskytu, ako napríklad nadmerná denná spavosť či obavy rodičov dieťaťa. Všeobecne aj tu platia známe zásady spánkovej hygieny, u detí je to najmä pravidelný režim a eliminácia emočných stresorov,“ odporúča MUDr. Seltenreichová.

TIP
Vhodnými bylinkami na stabilizáciu spánkového cyklu sú napríklad medovka, levanduľa alebo valeriána lekárska – pripravte z nich čaj a pite ho tak hodinu pred spaním. Upokojujúce účinky má aj chmeľ. Trebárs vankúšik/vrecúško naplnené touto usušenou rastlinou si môžete dať do postele, bylinky je ale treba vymieňať najmenej každých 14 dní. Jednou z alternatív môže byť aj podávanie homeopatík – túto liečbu však konzultujte so svojím lekárom alebo s odborníkom na homeopatiu.

K lepšiemu zaspávaniu pomáhajú deťom (i dospelým) večerné rituály a pravidelnosť. Dieťa si lepšie zvykne na určitý denný rytmus, ktorý mu pomôže získať povedomie o tom, čo bude nasledovať. Medzi príjemné upokojujúce činnosti, ktoré pripravujú hlavne malé deti na spokojný spánok, patrí kúpanie, materské mlieko, večerná kaša, rozprávka na dobrú noc.

U väčších detí prispeje k hladkému zaspávaniu výber vhodnej večere zo správnych potravín. Vyhnúť by ste sa mali cukrom alebo ,,zlým“ tukom, ktoré majú negatívny vplyv na produkciu spánkového hormónu (melatonín). V miestnosti určenej na spanie sa snažte zaistiť čo najlepšie podmienky. Medzi najdôležitejšie patria hlavne tma, príjemná teplota a čerstvý vzduch. Nezanedbateľným faktorom, ktorý taktiež prispieva ku kvalite spánku, je výber správnej postele, matraca, vankúša a posteľnej bielizne.

Somnambulizmus, doslova ,,chodenie v spánku“, dal vznik historkám o námesačnosti. Je dokázané, že mesiac má vplyv na niektorých ľudí, keď na nich svieti, prípadne ruší ich spánok, no nevyvoláva námesačnosť. Námesačný človek je podľa povier ten, ktorý za splnu mesiaca vylieza z okna, chodí po strechách a rímsach. Keď sa na námesačníka vykríkne, prebúdza sa a padá do hĺbky. ,,Táto predstava má do značnej miery reálny základ a podobný prípad mohol byť v minulosti pozorovaný, nie je však obvyklým javom. Takisto vo väčšine prípadov vrážd spáchaných v stave predpokladanej námesačnosti bola táto diagnóza následne spochybnená,“ uzatvára MUDr. Seltenreichová.

Kvalitný spánok je veľmi dôležitý pre naše zdravie a taktiež pre zdravie nášho partnera. Ak žiadne rituály a prostriedky nepomáhajú a problémy so zlým spánkom pretrvávajú, je lepšie sa obrátiť na odborníka. Nezabudnite však, že v takomto prípade je vždy potrebné postupovať citlivo, s láskou a porozumením.

Komentovať môžu iba zaregistrovaní a prihlásení zákazníci. Ak ste u nás už nakupovali a máte vytvorený účet, prosím prihláste sa. V prípade, že u nás účet ešte vytvorený nemáte, môžete sa zaregistrovať.
ODOBERAJTE NOVINKY:
Dostávajte na e-mail informácie o novinkách a zľavách (maximálne 1 x mesačne).
Prečítajte si naše podmienky spracovania osobných údajov.